آنچه باید برای تغذیه فصل امتحانات فرزندانمان بدانیم:

آنچه باید برای تغذیه فصل امتحانات فرزندانمان بدانیم: مطابق تعالیم قرآن و آموزه های اهل بیت علیهم السلام م تغذیه نه تنها بر جسم انسان تأثیرگذار است بلکه سایر خصوصیات روحی و رفتاری او را تحت تأثیر خود قرار می دهد

. نقش و اثر تغذیه بر تمام زوایای وجود آدمی انکارناپذیر است و ما بعنوان مادران و پدران آینده سازان این سرزمین نقش بسزایی در تعریف ساختار تغذیه ای فرزاندانمان خواهیم داشت و نحوه ی تغذیه، ساعت های صرف غذا وکیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که میتواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد.

آنچه ارائه شده است نکات اندکی پیرامون برنامه غذایی توصیه شده ما برای فصل امتحانات دانش آموزان می باشد

 

.

 

. بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می پردازند و تصور می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد. به کارگیری نکات و توصیه های زیر توان بچه ها را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می دهد.

1--بدن در طول سالها باید تغذیه متعادل و مناسبی داشته باشد و از چهار گروه غذایی گوشت، حبوبات و تخم مرغ، سبزیجات و میوه ها، شیر و لبنیات و نان غلات استفاده کنند

. 2 -میوه و سبزیجات نقش مهمی در سالمت فکر دارند و موادی که دارای سیتین هستند مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه ها در تکامل مغز و سلولهای مغزی بسیار مؤثر هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانشآموزان توصیه میشود

. 3 -تحقیقات نشان میدهد که حافظه کوتاه مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانشآموزان برای صبح م امتحان مواد قندی که سریع آزاد میشوند مانند آب میوه ، س عسل، مربا، و چای شیرین مصرف کنند

4-تغذیه مناسب دانش آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از است استرس در آنان دارد و موجب آرامش آنها میشود و غذاهایی مانن مانند سوپ جو و همچنین کاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی تو الکتوسین هستند که این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و توصیه میشود شب قبل از امتحان از مصرف شود زیرا باعث کاهش استرس در دانشآموزان میشود و البته از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ، خودداری کنند و مصرف یک لیوان شیر هر شب قبل خواب را برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان فراموش نکنند

. 5 -غذاهای چرب، خیلی شیرین و... مناسب عملکرد مغز نیستند. بنابراین قبل از شروع امتحان دانش آموزان باید از وعده های غذایی سبک و مقوی بهره ببرند

. 6 -بررسی های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است

. 7 - کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصیه می کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند ، همچنین بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب و خوردن عسل یا نوشیدنی های حاوی آن در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

-8-خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می کند زیرا کم خونی نیز یکی از دالیل کاهش یادگیری و تمرکز است

. 9 -خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است میتواند نقش موثری در یادگیری و موفقیت فصل امتحانات داشته باشد

. 10 -بهتر است دانش آموزان در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزند و خوردن شیر گرم قبل از خواب شب را در برنامه خود قرار دهند

. 11 در طول روزاما، نه همراه غذا( آب کافی نوشیده شود )بیش از نیم ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد(. آشامیدن آب و نوشیدنی ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می شود

. 12برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می شود

. 13 -در این جا لیستی از برخی غذاهای مفید برای تقویت مغز را تهیه کرده ایم که بهتر است دانش آموز قبل از رفتن به سر جلسه امتحان آن ها را بخورد تا در زمان امتحان تمرکز بیشتری داشته باشد: شکلات تیره با داشتن کافئین و آنتی اکسیدان فراوان، ماده ی غذایی خوبی برای تقویت مغز محسوب می شودو علاوه برآن به علت افزایش سرتونین در مغز باعث ایجاد احساس شادی، آرامش و اطمینان در دانش آموز نیز می گردد

. تخم مرغ سرشار از چربی های خوب و پروتئین است و باعث فعال شدن مغز دانش آموز، حتی پس از امتحان می گردد و نباید از خواص شگرف انواع ماهی بخصوص سالمون برای تقویت مغز بچه ها غافل شویم، ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای ساخت بافت مغز، ضروری می باشند و احتمال بروز آلزایمر در بزرگسالی را کاهش می دهند.

از عوارض بارز افت قند خون، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان است

موفقیت فرزاندان این سرزمین یعنی بالندگی نسل زمینه ساز حکومت عدل جهانی ......

مراقب این نسل باید بود ....

شما لایق بهترینهایید .

دبیرستان گوهر شاد